Мета: з’ясувати обставини виникнення Галицько-Волинського князівства у 1199 р., його зв’язок із традиціями Київської Русі, проаналізувати діяльність галицько-волинського князя Данила; розвивати вміння на основі тексту стисло розповідати про історичну постать, робити висновки, складати розповідь, працювати з історичною картою; виховувати зацікавленість історією.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: Мисан В. Вступ до історії України. — К .: Ґенеза, 2005; історичний атлас «Історія України. 5 клас»; портрет Данила Галицького, роздавальний матеріал.
Мета: показати учням, як литовські князі встановили своє панування на Україні; як утворилась нова держава Річ Посполита у 1569 році, яких змін зазнало становище українців під пануванням Польщі; пояснити учням роль Берестейської церковної унії у посиленні гноблення українського народу; розвивати вміння працювати з історичною картою, аналізувати історичну подію.
Обладнання: Власов В., Данилевська О. Вступ до історії України. — К.: Ґенеза, 2010; ілюстрації; атлас «Історія України. 5 клас» (видавництво Мапа)
Мета: дати учням початкові відомості з історії рідного краю ХVII–XVIII ст., визначити, як події в У країні були пов’язані з подіями у нашому краї; розвивати вміння «читати» історичну карту, складати розповідь, інформаційну таблицю; виховувати в учнів повагу до історії й культури свого народу.
Тема: Узагальнення за темою «Княжа Русь - Україна»
Мета: узагальнити й систематизувати знання за темою; розвивати вміння аналізувати історичні факти й події, узагальнювати фактичний матеріал, робити висновки, давати характеристику історичним діячам, розкривати їх місце і значення в історичному процесі; розвивати вміння давати письмові відповіді, самостійно працювати, виховувати повагу до історії України.
Тема: Резервний урок. Повторення теми «Княжа Русь - Україна»
Мета: узагальнити й систематизувати знання учнів з історії Київської Русі; продовжити формування навичок роботи з хронологією, розрізнення історичних фактів. Обладнання: Власов В., Данилевська О. Вступ до історії України. — К.: Ґенеза, 2010; ілюстрації; атлас «Історія України. 5 клас» (видавництво Мапа)
Тема. Виникнення українського козацтва та Запорозької Січі Мета: сформувати в учнів уявлення про козацтво, Запорозьку С іч; визначити причини їх виникнення; ознайомити учнів з організацією життя на Січі, побутом, звичаями козаків; розвивати в учнів уміння складати портрет історичного діяча; викладати зміст історичного джерела, виховувати почуття гордості за героїчне минуле свого народу. Обладнання: Мисан В. Вступ до історії України. — К .: Ґенеза, 2005; історичний атлас « Історія України. 5 клас»; ілюстрації козака, гетьмана, Січі, клейнодів; портрет Д . Вишневецького. Тип уроку: засвоєння нових знань та вмінь. Форма проведення уроку: урок-подорож. Поняття: «козак», «Запорозька С іч», «гетьман», «козацька республіка», «козацька старшина», «клейноди».
Тема. Доба героїчних походів. Гетьман Петро Конашевич-Сагайдачний
Мета: показати жахливі наслідки нападів турок і татар на українські землі; показати виключну роль козацтва у захисті українців; скласти історичний портрет Конашевича-Сагайдачного; розвивати просторові вміння; складати елементарні хронологічні задачі.
Обладнання:Мисан В. Вступ до історії України. — К .: Ґенеза, 2005; історичний атлас «Історія України. 5 клас»; портрет П . Конашевича-Сагайдачного, роздавальний матеріал із завданнями.
Тема. Національно-визвольна війна українського народу середини XVII ст. Б. Хмельницький Мета: дати уявлення про Національно-визвольну війну українського народу проти польського панування; скласти історичний портрет Б. Хмельницького на основі історичних джерел; розвивати просторові вміння, стисло характеризувати історичну постать, порівнювати історичні факти; виховувати повагу до минулого власного народу. Обладнання: Мисан В. Вступ до історії України. — К .: Ґенеза, 2005; історичний атлас «Історія України. 5 клас»; портрет Б. Хмельницького. Тип уроку: засвоєння нових знань та вмінь. Поняття: «Національно-визвольна війна», «Гетьманщина».
Мета: ознайомити учнів з короткою історією козацької держави другої половини ХVII ст. після смерті Б. Хмельницького, визначити поняття «руїна»; уміти складати невелику розповідь про діяльність І. Мазепи, стисло характеризувати постать гетьмана; висловлювати ставлення до подій.
Обладнання: Власов В., Данилевська О. Вступ до історії України. — К.: Ґенеза, 2010; ілюстрації; атлас «Історія України. 5 клас»
Мета: познайомити учнів зі спробами П. Полуботка та К. Розумовського відновити державні права України, розповісти про ліквідацію гетьманського устрою та Запорозької січі у кінці XVIII ст.; розвивати вміння визначати тривалість подій, стисло характеризувати історичні постаті, використовуючи текст, висловлювати ставлення до подій, працювати в групах.
Обладнання: Власов В., Данилевська О. Вступ до історії України. — К.: Ґенеза, 2010; ілюстрації; атлас «Історія України. 5 клас»