Тема. Українська культура XVIII ст. Києво-Могилянська академія. Григорій Сковорода
Мета: дати короткий огляд розвитку культури України у XVIII ст., сформувати уявлення учнів про стан культури на прикладах діяльності її видатних діячів Григорія Сковороди і Самійла Величка; учні мають наводити приклади видатних культурних пам’яток; визначати належність зображених на ілюстраціях історичних пам’яток козацькій добі; виховувати в учнів естетичні смаки.
Обладнання: Власов В., Данилевська О . Вступ до історії України. — К .: Ґенеза, 2005; Мисан В. Вступ до історії України. — К .: Ґенеза, 2005; ілюстрації архітектурних пам’яток козацької доби; портрет Г. Сковороди.
Мета: дати учням початкові відомості з історії рідного краю ХVII–XVIII ст., визначити, як події в У країні були пов’язані з подіями у нашому краї; розвивати вміння «читати» історичну карту, складати розповідь, інформаційну таблицю; виховувати в учнів повагу до історії й культури свого народу.
Мета:узагальнити й систематизувати знання за темою; розвивати вміння аналізувати історичні факти й події, узагальнювати фактичний матеріал, робити висновки, давати характеристику історичним діячам, розкривати їх місце і значення в історичному процесі; розвивати вміння давати письмові відповіді, самостійно працювати, виховувати повагу до історії України.
Тип уроку: узагальнення та систематизації знань.
Обладнання: картки з надрукованими завданнями двох варіантів.
Тема. Українські землі під владою Російської та Австрійської імперій. Освіта. «Руська Трійця»
Мета: дати загальне уявлення про події в Україні в ХІХ ст.; розкрити тяжке становище українців у складі Австрійської та Російської імперій; на прикладі діяльності І . Котляревського та Т . Шевченка показати прагнення українського народу до визволення, охарактеризувати стан освіти на українських землях в першій половині ХІХ ст.; розвивати вміння працювати з картою, встановлювати хронологічну послідовність історичних подій, складати план розповіді про подію.
Обладнання:Мисан В. Вступ до історії України. — К .: Ґенеза, 2005; історичний атлас «Історія України. 5 клас»; портрети І . Котляревського, Т. Шевченка; ілюстрації університетів ХІХ ст.
Тема. В. Антонович, І. Франко, Леся Українка в національно-культурному житті другої половини ХІХ— на початку ХХ ст. Меценатство
Мета: на прикладах діяльності Володимира Антоновича, Івана Франка та Лесі Українки ознайомити учнів з піднесенням українського національного руху; показати значення діяльності українських меценатів; розвивати вміння складати розповідь, працювати в групах, виділяти головне; виховувати почуття зацікавленості історією власної держави.
Обладнання: Мисан В. Вступ до історії України. — К .: Ґенеза, 2005; портрети І . Франка, Лесі Українки, В. Антоновича, діячів мистецтва та науки.
Тема. Україна у Першій світовій війні. Центральна Рада. М. Грушевський
Мета: познайомити учнів з подіями в У країні під час Першої світової війни 1914–1918 рр., показати героїзм Українських січових стрільців; дати уявлення про перебіг подій в Україні протягом 1917–1920 рр., пояснити причини виникнення Центральної Р ади; розвивати вміння встановлювати хронологічну послідовність історичних подій, виділяти головне, ставити запитання до тексту.
Обладнання: Мисан В. Вступ до історії України. — К .: Ґенеза, 2005; політична карта світу, історичний атлас для 5 класу; портрети М . Грушевського, В. Винниченка, П . Скоропадського; документи та ілюстрації до теми.
Тема. Встановлення більшовицької влади в Україні. Україна в СРСР у 20–30-х роках ХХ ст.
Мета: познайомити учнів з подіями в Україні в 20–30-х рр. ХХ ст.; пояснити причини перемоги більшовиків і входження України до складу СРСР , дати уявлення про життя українців у 20–30-х роках, голодомор 1932–1933 рр.; продовжувати розвивати вміння зі складання хронології подій, переповідати адаптований історичний текст; давати стислу оцінку події.
Обладнання: Мисан В. Вступ до історії України. — К .: Ґенеза, 2005; документи, історична карта.
Тема. Велика Вітчизняна війна (1941–1945). Життя населення в роки окупації
Мета: познайомити учнів з трагічними сторінками історії Великої Вітчизняної війни; дати уявлення про життя населення на окупованих територіях; розвивати вміння працювати з історичними джерелами, наводити приклади участі родичів у Великій Вітчизняній війні; виховувати почуття поваги до захисників Вітчизни, до власної історії.
Обладнання: Мисан В. Вступ до історії України. — К .: Ґенеза, 2005; ілюстрації, документи, кіно- та фотодокументи до теми, фотографії з сімейних архівів.
Тема. Партизанський рух у роки Великої Вітчизняної війни. Визволення України
Мета: познайомити учнів з боротьбою українського народу в тилу ворога; показати значення й роль боротьби партизанських загонів проти загарбників; дати уявлення про діяльність воїнів УПА ; охарактеризувати етапи визволення У країни; розвивати вміння складати розповідь, встановлювати хронологічну послідовність, робити висновки; виховувати в учнів повагу до подвигу нашого народу у боротьбі за визволення української землі.
Обладнання: Мисан В. Вступ до історії України. — К .: Ґенеза, 2005; історичний атлас «Історія України. 5 клас», роздавальний матеріал, ілюстрації, портрет О . Федорова.
Тема. Україна у 50–80-х роках ХХ ст. Здобутки й втрати
Мета: з’ясувати, коли і як остаточно сформувалась територія У країни; дати уявлення про умови життя населення у роки повоєнної відбудови, про те, хто такі шістдесятники; сприяти усвідомленню учнями, що аварія на Чорнобильській АЕС стала однією з найбільших трагедій У країни мирного часу; розвивати вміння порівнювати, свідомо читати, сприймати, переказувати адаптований історичний текст, формувати навички роботи з фотодокументом, висловлювати власне ставлення до тих або інших подій.
Обладнання: Мисан В. Вступ до історії України. — К .: Ґенеза, 2005; документи, ілюстрації до теми, портрети Л . Костенко, В. Стуса, В. Чорновола, Л. Лук’яненка.
Тип уроку: засвоєння нових знань та вмінь. Поняття: «шістдесятники», «правозахисники».