Очікувані результати: Після уроку учнів знатимуть причини хрестових походів, хід подій та результати; продовжать формування навичок самостійної роботи з підручником і складання таблиць, орієнтуватимуться у хронології подій.
Тема: Культура Середньовічної Європи. Освіта та наука
Очікувані результати: • розповідати про розвиток науки й освіти в період Середньовіччя; • давати характеристику рівню освіти; • називати причини поширення освіти; • давати характеристику стану науки в середні віки; • оцінювати вплив церкви на розвиток науки та освіти; • розповідати про видатних учених Середньовіччя та їхній внесок у розвиток світової культури.
Основні поняття: «релігійний світогляд», «схоластика», «сім вільних мистецтв», «ректор», «декан», «студент», «професор», «колегія», «бакалавр», «магістр», «ваганти», «панацея», «алхімія».
Історичні діячі: Алкуїн, П’єр Абеляр, Йоганн Гутенберг, Марко Поло, Фома Аквінський, Роджер Бекон.
Основні події: • XI ст. - поява нових шкіл з вивчення права, медицини, богослів’я; • сер. XII ст. - утворення Болонського університету.
Тема Культура Середньовічної Європи. Література та мистецтво
Очікувані результати: • розрізняти романський та готичний стилі в архітектурі; • пояснювати причини переходу від романського стилю до готичного; • порівнювати архітектурні стилі; • визначати літературні жанри, поширені в середні віки; • розповідати про представників раннього Відродження та їхню творчість.
Основні поняття: «романський стиль», «готичний стиль», «ранній гуманізм і Відродження».
Історичні діячі: Франсуа Віньйон, Данте Аліґ’єрі Бертран де Борн.
Основні події: • X-XII ст. - час існування романського стилю; • XIII ст. - початок поширення готичного стилю.
Після уроку учні: • показуватимуть на карті територію Візантії; • матимуть уявлення про історію Візантійської імперії; • характеризуватимуть внутрішню та зовнішню політику Юстиніана; • даватимуть характеристику особи Юстиніана.
Основні дати та події: • 330 р. - римський імператор Костянтин переніс столицю імперії на місце колишньої грецької колонії Візантія; • 395 р. - розподіл Римської імперії на Західну та Східну; • 476 р. - припинення існування Західної Римської імперії; • V-VI ст. - Велике переселення народів; • 527-565 рр. - правління Юстиніана; • 532 р. - повстання «Ніка»; • 534 р. - створення Кодексу Юстиніана; • 1204 р. - взяття Константинополя хрестоносцями; • 1453 р. - падіння Константинополя під ударами Мехмеда II Завойовника.
Основні поняття: Імперія ромеїв - Візантійська імперія; Ромеї - візантійці; повстання «Ніка»; «Великий шовковий шлях»; торговий шлях «з варяг у греки»;
Імена історичних діячів: Юстиніан, Прокопій Кесарійський, Феодора, Велісарій, Лев Математик, Мехмед II Завойовник. Обладнання: настінна карта, історичні атласи, роздавальний матеріал, історичні тексти, ілюстрації.
Після уроку учні: • показуватимуть на карті територію Арабського халіфату; • матимуть уявлення про історію Арабського халіфату; • знатимуть особливості життя арабів. Основні дати та події: • 570-632 рр. - роки життя Мухаммеда; • 610 р. - виступ Мухаммеда з першою проповіддю; • 622 р. - хіджра, початок літочислення за мусульманським календарем; • 732 р. - битва при Пуатьє.
Після уроку учні: • показуватимуть на карті Скандинавські країни; • познайомляться з особливостями життя північних народів; • матимуть уявлення про духовне життя норманів, знатимуть про відкриття вікінгів.
Основні дати та події: • VIII-XI ст - епоха вікінгів. • 960 р. - король Данії Гарольд Синьозубий приймає христианство. • 1000 р. - висадка норманів біля берегів Америки. • 1016 р. - датський король Кнуд Могутній стає королем Англії. • 1066 р. - нащадок вікінгів Вільгельм, що осів у Нормандії, завойовує Англію.
Імена історичних діячів: Ерік Рудий, Лейв Ерікссон, Альфред Великий, Кнуд Могутній, Вільгельм Завойовник. Обладнання: настінна карта, історичні атласи, роздавальний матеріал, історичні тексти, ілюстрації.
Після уроку учні: • показуватимуть на карті Англію, її основні міста; • матимуть уявлення про розвиток Англії у період Середньовіччя; • розповідатимуть про реформи Генріха II Плантагенета; • знатимуть про процес формування в Англії станової монархії.
Основні дати та події: • 829 р. - рік утворення Англії; • 886-1042 рр. - панування датчан; • 1066 р. - норманське завоювання; • 1215 - «Велика хартія вольностей»; • 1265 р. - скликання парламенту.
Після уроку учні знатимуть: • як відбувалося формування єдиної Французької держави; • показуватимуть на карті домен французького короля, територію Франції; • знатимуть про розвиток Франції у період Середньовіччя; • розумітимуть процес формування у Франції станової монархії.
Основні дати та події: • 1302 р. - «битва шпор»; • 1302 р. - скликання Генеральних штатів у Франції