Після уроку учні: • знатимуть причини Сторічної війни; • матимуть уявлення про хід війни; • знатимуть, як вплинула війна на Францію та Англію; • даватимуть оцінку історичним діячам; • показуватимуть на карті місця основних битв.
Основні дати та події: • 1337-1453 рр. - Столітня війна; • 1340 р. - битва при Слейсі; • 1356 р. - битва при Пуатьє; • 1358 р. - Жакерія; • 1381 р. - повстання Уота Талера; • 1429 р. - звільнення Орлеана; • 1431 р. - спалення Жанни д’Арк.
Основні поняття: «Орлеанська діва», «дофін», «Жакерія», «повстання Уота Тайлера», «національна незалежність». Імена історичних діячів: Едуард III, Філіпп VI Валуа, Іоан II, Етьєн Марсель, Карл V.
Обладнання: настінна карта, історичні атласи, роздавальний матеріал, історичні тексти, ілюстрації.
Після уроку учні: • знатимуть етапи створення Священної Римської імперії; • матимуть уявлення про військові походи німецьких імператорів, Ганзенський союз; • розповідатимуть про похід німецьких лицарів на Схід; • характеризуватимуть історичні події та їхніх учасників; • показуватимуть на карті територію Священної Римської імперії.
Основні дати та події: • 919 р. - утворення Німецького королівства; • 962 р. - утворення Священної Римської імперії; • 1077 р. - похід до Каносси; • 1220-1268 рр. - панування династії Штауфенів; • 1242 р. - битва на Чудському озері; • 1356 р - «Золота булла»; • 1410 р. - Грюнвальдська битва; • 1445 р. - винахід друкарства.
Основні поняття: «Священна Римська імперія», «династія Штауфенів», «Саксонська династія», «курфюрст», «династія Габсбургів», «Австрія». Імена історичних діячів: Генріх I, Оттон II, Григорій VIII, Генріх IV, Фрідріх I Барбаросса, Фрідріх II, Іннокентій III, Олександр Невський.
Обладнання: настінна карта, історичні атласи, роздавальний матеріал, історичні тексти, ілюстрації.
Після уроку учні: • розповідатимуть про виникнення італійських міст-комун; • знатимуть етапи утворення Іспанської держави; • показуватимуть на карті міста-держави Італії, Папську державу, Неаполітанське королівство та Іспанію.
Основні дати і події: • 1479 р. - утворення об’єднаного королівства Іспанії; • 1492 р. - завершення Реконкісти в Іспанії
Основні поняття: «міста-держави», «комуни», «заколот чомпі», «Папська область», «дож», «Реконкіста», «кортеси». Імена історичних діячів: Лоренцо Медичі, Джироламо Савонарола; Фердінанд, Ізабелла.
Обладнання: настінна карта, історичні атласи, роздавальний матеріал, історичні тексти, ілюстрації.
Мета: повторити та узагальнити матеріал з даної теми; розвивати вміння аналізувати та узагальнювати історичний матеріал, вчити робити нескладні висновки, виховувати повагу й розуміння до культур різних народів та віросповідань.
Після уроку учні: • матимуть уявлення про історію Польщі та Чехії; • розповідатимуть про війни слов’янських народів з Тевтонським орденом, гуситські війни; • характеризуватимуть діяльності Яна Гуса та Яна Жижки; • показуватимуть на карті Польщу, Чехію, місця основних подій.
Історичні діячі: Ян Гус, Ян Жижка, Болеслав I Хоробрий, Казимир III, Міндовг, Ягайло. Основні події: • 1000 р. - проголошення Угорської держави; • 1222 р. - «Золота булла» Угорського короля; • 1320 р. - відродження королівської влади в Польщі; • 1385 - Кревська унія; • 1415 - спалення Яна Гуса; • 1419–1434 рр. - гуситський рух; • 1526 р. - Чехія та частина Угорщині увійшли до складу Австрії.
Обладнання: настінна карта, історичні атласи, роздавальний матеріал, історичні тексти, ілюстрації.
Після уроку учні: • знатимуть про історію міст Північно-Cхідної Русі - Пскова та Новгорода, їхній вічовий устрій; • показуватимуть на карті міста Псков, Новгород, Москву, Володимир; • знатимуть про діяльність князів Юрія Долгорукого та Андрія Боголюбського.
Основні поняття: «Новгородська республіка», «централізована держава». Історичні діячі: Юрій Долгорукий, Андрій Боголюбський.
Основні події: • 1147 р. - перша письмова згадка про Москву; • 1169 р. - захоплення Києва Андрієм Боголюбським; • 1240 р. - Невська битва.
Після уроку учні: • матимуть уявлення про виникнення і розвиток Московського князівства; • даватимуть характеристику внутрішній та зовнішній політиці Івана III; • знатимуть структуру державного управління; • знатимуть про монголо-татарське іго; • розповідатимуть про битву на Калці, Куликовську битву; • характеризуватимуть діяльність московських князів; • показуватимуть на карті місця основних подій.
Після уроку учні: • знатимуть про виникнення й розвиток імперії Османа; • показуватимуть на карті кордони Османської держави, місця найважливіших подій; • називатимуть країни, завойовані турками; • даватимуть характеристику Османській державі. Основні поняття: «турки-сельджуки», «Османська імперія», «султан», «шейх», «дервіш», «яничари», «візир», «Муфтій». Історичні діячі: Осман, Мілош Обіліч, Баязед I, Мехмед II. Основні події: • 1243 р. - розпад Сельджукського султанату; • ХIII ст. - утворення Османської держави; • 1389 р. - Косівська битва.
Після уроку учні: • знатимуть про виникнення й розвиток Делійського султанату; • показуватимуть на карті кордони султанату; шляхи проникнення мусульман до Індії; • даватимуть характеристику індійським кастам і варнам, управлінню державою.