Тема.Україна від гетьманування Івана Скоропадського до Правління гетьманського уряду
Мета: з’ясувати, у чому виявилося посилення колоніальної політики російського уряду щодо України після Полтавської битви, охарактеризувати діяльність гетьманів Івана Скоропадського, Павла Полуботка, Данила Апостола; розвивати в учнів уміння самостійно опрацьовувати різноманітні джерела інформації, давати характеристику історичним діячам, аналізувати й узагальнювати історичні події, визначати їх причини та наслідки, висловлювати власну точку зору й аргументувати її.
Мета: дати характеристику діяльності гетьмана Пилипа Орлика, ознайомити учнів з основними положеннями першої української Конституції, розвивати в учнів уміння досліджувати джерела правового характеру, отримувати необхідну інформацію, узагальнювати її; робити висновки, висловлювати власну точку зору й аргументувати її. Обладнання: картки з джерелами інформації, портрет Пилипа Орлика.
Мета: визначити, яке місце посідала Україна у подіях Північної війни, охарактеризувати хід та наслідки повстання гетьмана Івана Мазепи проти Росії, визначити місце гетьмана Івана Мазепи в українському національно-визвольному русі; розвивати в учнів уміння давати характеристику історичним особам, визначати їх місце в історії України, удосконалювати навички роботи з історичними джерелами, вміння вести дискусію, висловлювати власну точку зору й аргументувати її, вчити учнів культури спілкування.
Основні поняття: «Північна війна», «Полтавська битва».
Обладнання: карта «Українська держава за гетьманування Івана Мазепи», картки з документами та ілюстраціями.
Мета: охарактеризувати політичне становище Правобережної України наприкінці XVII — на початку XVIII ст.; визначити причини, хід та наслідки повстання під керівництвом Семена Палія; розвивати в учнів уміння давати характеристику історичному діячеві, пояснювати значення його діяльності, робити певні висновки й узагальнення, вміти виділяти головне та другорядне, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, висловлювати власну точку зору й аргументувати її.
Обладнання: карта «Українська держава за гетьмана І. Мазепи».
Мета: охарактеризувати політичне становище Гетьманщини наприкінці XVII — на початку XVIIІ ст., гетьманування І. Мазепи, особливості його зовнішньої та внутрішньої політики, культурно-просвітницької діяльності; дати характеристику Івану Мазепі як людині і як політику; розвивати в учнів уміння на основі аналізу джерел інформації давати характеристику історичному діячеві, пояснювати значення його діяльності, робити висновки й узагальнення, висловлювати власну точку зору та аргументувати її; на прикладах діяльності І. Мазепи виховувати в учнів почуття патріотизму, любові до своєї Батьківщини, відданості своїй справі.
Основні поняття: «Коломацькі статті», «значкові й значні військові товариші».
Обладнання: портрет І. Мазепи, картки з документами та ілюстраціями, карта «Українська держава за гетьмана І. Мазепи».
Тема. Урок узагальнення та систематизації знань за темою «Українські землі в 60–80-х рр. XVII ст.» Мета: повторити й узагальнити матеріал, вивчений з даної теми, а саме: економічне і політичне становище українських земель в другій половині XVII ст., поділ Української держави на Правобережну і Лівобережну Гетьманщини, спроби об’єднання українських земель та відновлення незалежності; розвивати в учнів уміння аналізувати й систематизувати матеріал, робити висновки, давати характеристику історичним діячам, удосконалювати навички та уміння роботи з історичними джерелами, спираючись на приклади боротьби українського народу та діяльності українських гетьманів за незалежність України. Основні поняття: «Руїна», «Гетьманщина», «Лівобережна Гетьманщина», «Правобережна Гетьманщина». Обладнання: картки з документами та портретами історичних діячів. Тип уроку: урок узагальнення та корекції знань.
Тема. Господарське, церковне та культурне життя на українських землях в другій половині ХVІІ ст. Мета: охарактеризувати господарське, церковне та культурне життя на українських землях у другій половині ХVІІ ст., проаналізувавши розвиток основних галузей економіки, характер землеволодіння, становище церкви та особливості культурного розвитку; розвивати в учнів уміння аналізувати матеріал, робити висновки, узагальнення, виділяти головне та другорядне, висловлювати свою точку зору, аргументувати, посилаючись на джерела, свою позицію. Основні поняття: «рангові землі», «колонізація», «займанщина». Обладнання: карта, картки з джерелами інформації. Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Мета: охарактеризувати становище Запорозької Січі у складі Гетьманщині в другій половині ХVІІ ст., сформувавши в учнів знання про військові походи українського козацтва, економічне життя Січі, діяльність кошового отамана Івана Сірка, з’ясувати, яку політику проводив російський уряд щодо Запорозької Січі; розвивати в учнів уміння аналізувати історичні джерела, на основі їх давати характеристику історичним діячам, робити висновки та узагальнення.
Основні поняття: «Запорозька Січ», «Чортомлицька Січ».
Обладнання: портрет Івана Сірка, картки з документами та ілюстраціями.
Тема. Політичний устрій Лівобережної Гетьманщини та Слобідської України в другій половині XVII ст.
Мета: охарактеризувати політичний устрій Лівобережної та Слобідської України в другій половині ХVІІ ст., проаналізувавши процес заснування слобідських міст, адміністративно-територіальний устрій, органи влади, соціальні стани населення; розвивати в учнів уміння працювати з історичними джерелами, робити висновки, узагальнення, виділяти головне та другорядне, висловлювати свою точку зору, аргументувати, посилаючись на джерела, свою позицію.
Основні поняття: «Слобідська Україна», «слободи», «Генеральна військова канцелярія», «городові козаки», «низові козаки».