Мета: охарактеризувати політичне становище Гетьманщини в 60-х — на поч. 80-х рр. ХVІІ ст.; проаналізувати періоди правління гетьманів Петра Дорошенка, Дем’яна Многогрішного, Івана Самойловича; розвивати в учнів уміння працювати з джерелами інформації, аналізувати й узагальнювати історичні явища та події, визначати їх суть та значення, давати характеристику історичним діячам, визначати їх роль в історичному процесі.
Основні поняття: «Глухівські статті», «Конотопські статті», «Чигиринські походи», «Бахчисарайський мирний договір». Обладнання: карта «Українські землі наприкінці 50–80-х рр. ХVІІ ст.», портрети гетьманів П. Дорошенка, Д. Многогрішного, І. Самойловича, картки з текстовими та візуальними джерелами інформації.
Тема. Від Переяславського договору 1659 р.до Андрусівського перемир’я Мета: охарактеризувати політичні події в Україні в другій половині ХVІІ ст., зупинившись на гетьмануванні Юрія Хмельницького, Павла Тетері, Івана Брюховецького; визначити передумови, що призвели до порушення територіальної цілісності України; розвивати в учнів уміння працювати з історичними джерелами і на їх основі робити висновки та узагальнення, висловлювати свою думку, давати характеристику історичним діячам, характеризувати значення їх діяльності, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки. Основні події: Переяславський договір 1659 р., Чуднівська кампанія, Андрусівський договір. Основні поняття: «Руїна», «Чорна рада», «автономія», «Слободищенський трактат». Обладнання: карта «Українські землі наприкінці 50–70-х рр. ХVІІ ст.», портрети Ю. Хмельницького, П. Тетері, І. Брюховецького, картки з документами та ілюстраціями. Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Мета: охарактеризувати політичне становище Гетьманщини після смерті Б. Хмельницького, визначити основні засади внутрішньої і зовнішньої політики гетьмана Івана Виговського; розвивати в учнів уміння працювати з картою, аналізувати текстові та візуальні історичні джерела і на основі їх робити певні висновки та узагальнення, давати характеристику історичним діячам.
Основні поняття: «Руїна», «Гадяцький договір», «Конотопська битва».
Обладнання: карта «Українські землі наприкінці 50–70-х рр. ХVІІ ст.», портрет І. Виговського, картки з документами та ілюстраціями.
Мета: охарактеризувати основні воєнно-політичні події Національно-визвольної війни українського народу проти Речі Посполитої у 1656–1657 рр. і дати їм історичну оцінку, визначити місце Б. Хмельницького в історії України, дати йому характеристику як видатному українському політику, дипломату і полководцю; розвивати в учнів уміння працювати з історичними джерелами і на їх основі робити висновки та узагальнення, давати оцінку історичним подіям і висловлювати свою точку зору щодо них, складати розгорнуту характеристику історичному діячу, визначати його місце і роль в історії України.
Основні поняття: «Віленське перемир’я».
Обладнання: карта, картки з документами, ілюстраціями.
Тема. Урок узагальнення та систематизації знань за темою «Національно-визвольна війна українського народу проти Речі Посполитої середини XVII ст.Відродження Української держави» Мета: повторити й узагальнити вивчений матеріал з даної теми, а саме: причини, хід та результати Національно-визвольної війни українського народу сер. XVII ст., а також утворення Української козацької держави; розвивати в учнів уміння аналізувати й систематизувати матеріал, робити висновки, вміти виділяти головне та другорядне, висловлювати свою точку зору, працювати з джерелами інформації. Основні поняття: «Національно-визвольна війна», «Українська гетьманська держава». Обладнання: картки з документами та кросвордами, портрети історичних діячів, карта. Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань.
Тема. Українсько-московський договір 1654 р.Воєнні дії в 1654 –1655 рр.
Мета: з’ясувати передумови та визначити основні положення й наслідки українсько-російського договору 1654 р., а також дати історичну оцінку подіям Національно-визвольної війни у 1654–1655 рр.; розвивати в учнів уміння працювати з історичними джерелами і на основі їх робити висновки та узагальнення, давати оцінку історичним подіям і висловлювати свою точку зору щодо них, працювати з картою, складати хронологічну таблицю.
Основні поняття: «Переяславська рада», «Березневі статті», «протекторат», «автономія», «конфедерація». Обладнання: карта «Українська козацька держава у 1650–1659 рр.», картки з документами та ілюстраціями. Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Тема. Українська гетьманська держава в системі міжнародних відносин Мета: охарактеризувати міжнародне становище та зовнішню політику Української козацької держави — Гетьманщини; розвивати в учнів уміння здобувати історичну інформацію в процесі гри, аналізувати й систематизувати матеріал, працювати з різними видами історичних джерел, робити висновки, узагальнення та порівняння. Основні поняття: «Гетьманщина», «дипломатична служба». Обладнання: карта «Українська козацька держава у 1648–1653 рр.», картки з документами та ілюстраціями. Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Мета: охарактеризувати основні воєнно-політичні події Національно-визвольної війни українського народу проти Речі Посполитої у 1652–1653 рр., дати їм історичну оцінку; розвивати в учнів уміння аналізувати й узагальнювати історичні явища та події, працювати з картою, джерелами інформації, виділяти головне та другорядне, робити висновки й порівняння; на прикладах героїчної боротьби українського народу виховувати в учнів національно-патріотичні почуття.
Основні події: Батозька битва, Молдавські походи, Жванецька облога. Обладнання: карта, картки з документами, ілюстраціями.
Тема. Українська гетьманська держава Мета: охарактеризувати політичний, адміністративно-територіальний устрій, армію, фінансову та судову систему Української гетьманської держави, а також з’ясувати зміни, які відбулися в соціально-економічному житті українців; розвивати в учнів уміння аналізувати й систематизувати матеріал, працювати з різними видами історичних джерел, робити висновки, узагальнення та порівняння, вести дискусію, висловлювати свою точку зору й аргументувати її. Основні поняття: «Гетьманщина», «полково-сотенний устрій», «демократія», «авторитаризм», «республіка». Обладнання: карта «Українська козацька держава у 1648–1651 роках», картки з документами та ілюстраціями. Тип уроку: урок засвоєння нових знань.