Тема. Економічний розвиток українських земельу першій половині XVII ст.
Мета: охарактеризувати основні ознаки економічного розвитку українських земель у першій половині XVII ст., визначити особливості соціально-економічного та політичного становища українців у цей період; розвивати в учнів уміння аналізувати й узагальнювати фактичний матеріал, виділяти головне, на основі джерел інформації робити висновки про соціально-економічний розвиток українських земель.
Основні поняття: «латифундія», «фільваркове господарство», «кріпацтво».
Тема. Урок резерву. Узагальнення та систематизації знань за темою «Українські землі в XVI ст.» Мета: повторити та узагальнити матеріал теми, а саме: утворення Речі Посполитої та суспільно-політичні зміни на українських землях після Люблінської унії, виникнення українського козацтва та Запорозької Січі, козацько-селянські повстання кінця XVI ст.; розвиток української культури; розвивати в учнів уміння працювати з історичними джерелами і на їх основі робити певні висновки та узагальнення; складати зв’язну послідовну розповідь, ставити запитання, висловлювати власну точку зору; сприяти патріотичному вихованню учнів. Обладнання: роздавальні картки з текстовими та візуальними історичними джерелами. Тип уроку: урок повторення.
Тема. Урок узагальнення та систематизації знаньза темою «Українські землі в XVI ст.» Мета: повторити та узагальнити матеріал теми, а саме: утворення Речі Посполитої та суспільно-політичні зміни на українських землях після Люблінської унії, виникнення українського козацтва та Запорозької Січі, козацько-селянські повстання кінця XVI ст.; розвиток української культури; розвивати в учнів уміння працювати з історичними джерелами і на їх основі робити певні висновки та узагальнення; складати зв’язну послідовну розповідь, ставити запитання, висловлювати власну точку зору; сприяти патріотичному вихованню учнів. Обладнання: роздавальні картки з текстовими та візуальними історичними джерелами. Тип уроку: урок-змагання.
Тема. Розвиток українського мистецтва Мета: охарактеризувати стан розвитку української архітектури, образотворчого та ужиткового мистецтва в XVI — на початку XVII ст.; розвивати в учнів уміння на основі джерел інформації визначати характерні ознаки розвитку українського мистецтва, на конкретних прикладах матеріальної та духовної культури визначати характерні риси українського народу; на основі пам’яток української культури виховувати в учнів національно-патріотичні та естетичні почуття. Основні поняття: «кам’яниця», «іконопис», «іконостас», «книжкова мініатюра», «гравюра». Обладнання: картки з текстовими та візуальними історичними джерелами, портрети діячів культури. Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Мета: визначити умови і стан розвитку культури в Україні у XVI ст., а також з’ясувати, як вони вплинули на розвиток освіти, книгодрукування та літописання; розвивати в учнів уміння самостійно працювати з різними джерелами інформації і на їх основі робити висновки та узагальнення, на конкретних прикладах духовної культури розкривати характерні риси українського народу; під час опрацювання основних пам’яток освіти формувати в учнів естетичні смаки.
Мета: охарактеризувати військове мистецтво козаків, з’ясувати причини утворення реєстрового козацтва, сформувати в учнів знання про перші козацькі повстання кінця XVI ст., а також визначити їх місце і роль в українському національно-визвольному русі; розвивати в учнів уміння визначати суть історичних явищ та подій, їхні причини та значення, давати характеристику історичним діячам, аналізувати різноманітні джерела інформації.
Основні поняття: «тришеренгова піхота», «рухомий табір», «реєстрове козацтво». Обладнання: карта, роздавальні картки зі схемами, таблицями, документами та ілюстраціями, портрети керівників козацьких повстань.
Мета: охарактеризувати господарську діяльність та звичаї козаків, а також процес утворення козацької держави — Запорозької Січі, дати оцінку діяльності першого козацького гетьмана Дмитра Вишневецького; розвивати в учнів уміння аналізувати текстові та візуальні історичні джерела, робити висновки, узагальнення й порівняння, визначати причини історичних явищ і подій, давати характеристику історичним діячам і визначати їх роль в історії; на прикладах козацьких звичаїв виховувати в учнів почуття гордості за український народ та почуття патріотизму.
Мета: охарактеризувати становище української православної церкви в другій половині XVI ст., визначити суть Берестейської церковної унії, пояснити причини та наслідки утворення греко-католицької церкви; розвивати в учнів уміння аналізувати історичні джерела, на основі чого робити певні висновки та узагальнення, визначати суть та значення історичних подій, брати участь у дискусії, аргументувати з посиланням на джерела інформації свою позицію.
Мета: розглянути, як процес Реформації в Європі впливав на духовне життя українських земель у XVI ст.; з’ясувати причини виникнення церковних братств та охарактеризувати їх діяльність; розвивати в учнів уміння аналізувати історичні джерела, на їх основі робити певні висновки та узагальнення, визначати суть та значення історичних подій.
Основні поняття: «унія», «православна церква», «католицька церква», «Реформація», «протестантизм», «соцініанство».
Обладнання: роздавальні картки зі схемами, таблицями, текстовими та візуальними джерелами, портрети діячів Української православної церкви.
Мета: визначити передумови об’єднання Великого князівства Литовського та Польського королівства в одну державу та наслідки, які мала ця подія для українських земель; розвивати в учнів уміння аналізувати й узагальнювати історичні явища та події, визначати їх причини та передумови, працювати з джерелами інформації і на основі їх робити певні висновки та узагальнення; виховувати почуття патріотизму та гордості за український народ, який за тяжких умов іноземного панування зумів зберегти притаманні йому особливості мови, культури та побуту.
Основні поняття: «унія» «Річ Посполита», «республіка», «шляхетська демократія», «сейм», «король», «воєводства», «воєвода», «староста», «гродські, підкоморські і земські суди».
Обладнання: карта «Річ Посполита в ХVІ ст.», документи, схеми, ілюстрації, портрет В.-К. Острозького.