Тема. Історія — як навчальний предмет і наука Мета: розкрити суть поняття «історія» як окремої науки, про минуле; ознайомити учнів з постатями відомих істориків; розвивати вміння на основі тексту стисло розповідати про історичну постать; знаходити слова-історизми та витлумачувати їх на основі тексту; користуватися підручником; застосовувати поняття «історія»; сприяти формуванню глибокої зацікавленості учнів у вивченні минулого українського народу. Тип уроку: повідомлення нових знань. Обладнання: Мисан В. Вступ до історії У країни. — К .: Ґенеза, 2005; карта «Політико-адміністративний устрій України», роздавальний матеріал, портрет М . Грушевського. Поняття: «історія».
Тема. Відлік часу в історії. Знайомство з історичною картою Мета: формувати початкові знання про історичний час, історичний простір та одиниці його вимірювання; знайомити учнів у загальному вигляді з поняттями хронологія, дата, лінія часу, легенда карти; розвивати хронологічні просторові вміння; формувати історичну свідомість, прищеплювати відчуття причетності до минулого України, бажання більше дізнатися про нього. Тип уроку: засвоєння нових знань та вмінь. Обладнання: Власов В., Данилевська О. Вступ до історії України. — К .: Ґенеза, 2005; Мисан В. Вступ до історії України. — К .: Ґенеза, 2005; роздавальний матеріал, атлас «Історія України. 5 клас». Поняття: «хронологія», «дата», «лінія часу», «легенда карти».
Тема. Історичні джерела. Археологія про життя найдавніших людей Мета: ознайомити учнів із різними видами історичних джерел — писемними, усними, речовими, наголосити на їх значущості під час вивчення курсу; подати початкові відомості про допоміжну для історії науку — археологію, дати визначення понять «археологія», «історичні джерела», визначити, хто такі трипільці, коли вони жили; розвивати вміння свідомо читати адаптований історичний текст, переповідати його основний зміст, відрізняти художній та науково-популярний історичні тексти; робити найпростіші висновки, узагальнення; виховувати інтерес до історії. Тип уроку: комбінований. Обладнання: Мисан В. Вступ до історії У країни. — К .: Ґенеза, 2005; роздавальний матеріал, атлас «Історія України. 5 клас». Поняття: «історичні джерела», «археологія», «музей», «архів».
Тема. Нумізматика, сфрагістика та геральдика в історичній науці. Скіфські племена. Античні міста — держави Причорномор’я. Мета: ознайомити учнів з допоміжними для історії науками — нумізматикою, сфрагістикою та геральдикою, пояснювати походження тризуба; засобами художнього твору розкрити специфіку життя скіфських племен, своєрідність їх побуту; формувати уявлення про розмаїття історичних джерел та про науки, пов’язані з історією; формувати вміння на основі тексту стисло розповідати про історичну подію, свідомо читати адаптований історичний текст; розвивати історичну свідомість; розуміти поняття «міста-держави», визначати особливості міст-держав Північного Причорномор’я. Тип уроку: комбінований. Обладнання: В. Власов, О . Д анилевська Вступ до історії У країни. — К .: Ґенеза, 2005; Мисан В. Вступ до історії У країни. — К .: Ґенеза, 2005; ілюстрації, дидактичний, роздавальний матеріал, атлас «Історія У країни. 5 клас». Поняття: «нумізматика», «сфрагістика», «геральдика», «тризуб», «пектораль», «скіфи», «кочівники».
Тема. Імена та назви. Легенди про походження географічних назв (на матеріалі історії рідного краю). Історики про походження українського народу Мета: показати роль імен та назв в історії, опрацювати легенди про походження географічних назв, визначити поняття «топоніміка», «слов’яни», «сіверяни»; визначити джерела походження українського народу, назви «Україна», розвивати просторові вміння, відрізняти художній та науково-популярний історичний текст, складати простий план, робити елементарні узагальнення, виховувати повагу до історії рідного краю. Обладнання: Власов В., Д анилевська О . Вступ до історії У країни. — К .: Ґенеза, 2005; Мисан В. Вступ до історії У країни. — К .: Ґенеза, 2005; роздавальний матеріал, атласи «Історія України. 5 клас». Тип уроку: урок засвоєння нових знань та вмінь. Поняття: «топоніміка», «етноніміка», «слов’яни», «племена».
Тема. Узагальнення знань за темою «Знайомство з історією» Мета: систематизувати та узагальнити знання з теми «Знайомство з історією», згадати основні поняття та визначення, закріпити вміння працювати зі стрічкою часу, картою, продовжувати формування хронологічних і просторових умінь, вдосконалювати навички роботи в групах. Тип уроку: урок систематизації та узагальнення знань. Обладнання: Власов В., Данилевська О . Вступ до історії України. — К .: Ґенеза, 2005; Мисан В. Вступ до історії України. — К .: Ґенеза, 2005; історичні атласи «Історія України. 5 клас»; роздавальний дидактичний матеріал.
Тема. Київська Русь. Перші князі Мета: показати роль літопису у вивченні історії К иївської Русі, визначити походження назви «Русь», познайомити з першими київськими князями; засвоїти поняття «князь», «Київська Р усь», «язичництво», «християнство»; розвивати вміння за текстом розповідати про історичного діяча. Тип уроку: урок засвоєння нових знань та вмінь. Обладнання: Власов В., Д анилевська О . Вступ до історії У країни. — К .:Ґенеза, 2005; Мисан В. Вступ до історії У країни. — К .: Ґенеза, 2005; історичний атлас «Історія України. 5 клас»; портрети князів, роздавальний дидактичний матеріал. Поняття: «князь», «Київська Русь», «язичництво», «християнство».
Тема. Розквіт Київської держави за часів Володимира Великого та Ярослава Мудрого Мета: познайомити з діяльністю князів Володимира Великого та Ярослава Мудрого; з’ясувати причини прийняття християнства князем Володимиром; розвивати вміння розповідати за текстом про історичного діяча або історичну подію, виокремлювати в тексті головне й другорядне, оцінювати інформацію історичних джерел; виховувати в учнів повагу до історії власного народу. Тип уроку: комбінований. Обладнання: Власов В., Данилевська О . Вступ до історії У країни. — К .: Ґенеза, 2005; Мисан В. Вступ до історії України. — Київ: Генеза, 2005; історичний атлас «Історія України. 5 клас»; портрети Володимира Великого та Ярослава Мудрого. Поняття: «кочівники», «християнство», «Руська Правда».
Тема. Боротьба Київської Русі з кочовиками. Володимир Мономах «Повчання дітям» Мета: показати учням, які наслідки мали князівські міжусобиці й набіги половецьких загонів; розкрити значення рішень з’їзду у Любечі; дати характеристику Володимира Мономаха та його «Повчання дітям»; розвивати вміння складати розповідь на основі опорних слів, розвивати історичну свідомість, формувати початкові вміння критичного аналізу історичних фактів. Тип уроку: комбінований. Обладнання: Власов В., Данилевська О . Вступ до історії У країни. — К .: Ґенеза, 2005; Мисан В. Вступ до історії України. — К .: Ґенеза, 2005; історичний атлас « Історія України. 5 клас»; дидактичний матеріал. Поняття: «князівські чвари», «половці», «Повчання дітям».
Тема. Київська Русь і монголо-татарська навала Мета: з’ясувати, в чому полягала сила й небезпека монголо-татар і слабкість руських земель; познайомити учнів з героїчною обороною Києва; продовжувати розвивати вміння працювати з історичною картою, оцінювати інформацію історичних джерел, складати розповідь, працювати в групах, прогнозувати події; формувати почуття гордості за свій народ. Тип уроку: комбінований. Обладнання: Власов В., Данилевська О . Вступ до історії України. — К .: Ґенеза, 2005; Мисан В. Вступ до історії України. — К .: Ґенеза, 2005; історичні документи, ілюстрації, роздавальний матеріал. Поняття: «монголо-татари», «орда», «Золота О рда».