Мета: ознайомити учнів із завданнями і структурою курсу, його хронологічними межами, зі структурою підручника; визначити, що і як вивчає історія середніх віків, дати загальні уявлення про середньовічну Україну; розвивати вміння зіставляти та аналізувати, висловлювати власну точку зору; виховувати почуття зацікавленості історією.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: Підручник – «Історія України» В.А. Смолій, В.С. Степанков, 2007 рік, видавництво «Генеза»
Тема: СЛОВ'ЯНИ ПІД ЧАС ВЕЛИКОГО ПЕРЕСЕЛЕННЯ НАРОДІВ
Мета: · визначити територію, заняття й суспільні відносини союзів слов'янських племен, що стали базою, на якій виникла держава — Київська Русь; · розвивати в учнів навички роботи з першоджерелами, історичною картою, блок-таблицями, схемами; · виховувати в учнях почуття національно-історичного патріотизму.
Наочні та історичні джерела: карта «Київська Русь», текст «Повісті минулих літ», підручники.
Тип уроку: комбінований, з дидактично-розвиваючим ухилом.
Тема: Утворення Київської Русі. Політика перших князів
Мета: охарактеризувати внутрішню та зовнішню політику перших київських князів, визначати хронологічну послідовність та особливості їх правління; розвивати вміння робити висновки й оцінювати діяльність історичних осіб, формувати навички самостійної роботи на уроці, сприяти розвиткові критичного мислення учнів; виховувати почуття любові до минулого свого народу.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: Підручник – «Історія України» В.А. Смолій, В.С. Степанков, 2007 рік, видавництво «Генеза»; атлас «історія України. 7 клас»;
Мета: розкрити суть і значення реформ княгині Ольги, охарактеризувати внутрішню і зовнішню політику князя Святослава, її наслідки для Київської Русі; розвивати вміння порівнювати, зіставляти, аналізувати, робити висновки, формувати навички самостійної роботи та сприяти розвиткові критичного мислення учнів.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: Підручник – «Історія України» В.А. Смолій, В.С. Степанков, 2007 рік, видавництво «Генеза»; атлас «історія України. 7 клас»; ілюстрації до теми
Тема: Суспільний устрій та господарське життя Київської Русі ІХ-Х ст.. Життя людей у селі. Міста і міське життя. Мета: охарактеризувати суспільний устрій київської русі у ІХ–Х ст., визначити основні верстви населення, правлячу верхівку, визначити основні заняття населення, їх особливості; розглянути життя людей на селі та в місті; розвивати вміння порівнювати, аналізувати, робити висновки, працювати з різноманітними історичними джерелами.
Тема: Узагальнення за темою «Виникнення та розвиток Київської Русі»
Мета: узагальнити й систематизувати знання за темою; розвивати вміння аналізувати історичні факти й події, узагальнювати фактичний матеріал, робити висновки, давати характеристику історичним діячам, розкривати їх місце і значення в історичному процесі, визначити рівень засвоєння учнями знань за темою «Виникнення та розвиток київської русі»; розвивати вміння давати письмові відповіді, самостійно працювати, виховувати повагу до історії України.
Тема. Київська Русь за часів князя Володимира Великого.
Мета. Проаналізувати основні напрямки політики князя Володимира, визначити роль його діяльності для зміцнення держави на Русі. На основі знань учнів про причини виникнення релігій з’ясувати загальні риси й відмінності між язичництвом та християнством. Розвивати вміння працювати з картою, історичними документами, текстом підручника, складати схему-портрет, давати оцінку історичним явищам. Виховувати почуття патріотизму на прикладі життя й діяльності історичних діячів.
Тип уроку: урок формування й вдосконалення вмінь та навичок.
Обладнання: карта "Київська Русь в ІХ – ХІ ст.”, портрет князя Володимира, підручники.
Мета: 1. Показати значення діяльності князя Володимира для давньоруської держави. 2. Розвивати вміння учнів: - визначати причинно-наслідкові зв'язки між історичними подіями, явищами; - працювати з першоджерелами, науковою й художньою літературою (відбирати, розшукувати, порівнювати, співставляти, систематизувати інформацію); - критично мислити, аналізувати, оцінювати історичні події, явища, роль історичних осіб;
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Поняття й терміни: пантеон, християнство, монотеїзм, пантеїзм, язичництво, мораль, централізована держава, конфесіональна єдність, юрисдикція, месіанізм, монополія.
Тема. Київська Русь за часів правління князя Ярослава Мудрого. Мета. У цікавій формі уявної подорожі ознайомити учнів з життям та діяльністю великого князя Ярослава Мудрого, визначити його роль і місце в історії України. Продовжити роботу з розвитку в школярів умінь самостійно здобувати знання, аналізувати історичні джерела, робити висновки. Вдосконалити навички складання схеми-портрету історичної особи. Виховувати почуття патріотизму на прикладі Ярослава Мудрого, тягу до знань, освіти, культури.
Тип уроку: урок-подорож, урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: карта "Київська Русь в ІХ – ХІ ст.”, додаткова література для роботи в малих групах: посібник І.Коляди "Історія України в 6 –7 кл.”, кросворд "Оранта”, підручники, витяги з "Руської правди”, малюнок валізи та кошика.
Тема: Політичний, соціальний устрій та господарське життя Київської Русі.
Мета: формувати в учнів знання про політичний та соціальний устрій, господарське життя Київської, Русі; удосконалювати навички роботи з історичними джерелами та на їх основі аналізувати історичні факти, узагальнювати матеріал, робити висновки висловлювати й аргументувати власну точку зору; сприяти правовому вихованню учнів.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу. Обладнання: підручник, зошит, атлас, картки.