Мета: повторити та узагальнити знання учнів про соціально-економічне і політичне становище Лівобережжя, Правобережжя, Слобідської та Південної України, національно-визвольну боротьбу та розвиток культури на українських землях у ІІ пол. XVIII ст.; розвивати в учнів уміння працювати з картою, складати зв’язну, послідовну розповідь, ставити запитання, робити висновки; виховувати в учнів почуття патріотизму та гордості за свій народ, сприяти естетичному вихованню учнів.
Обладнання: карта, картки із завданнями, кросворди.
Мета: з’ясувати особливості розвитку української культури в другій половині XVIII ст., охарактеризувати постать Григорія Сковороди; розвивати в учнів уміння аналізувати й систематизувати історичний матеріал, робити висновки, узагальнення, вміти виділяти головне та другорядне, працювати з текстовими та візуальними історичними джерелами інформації; сприяти естетичному вихованню учнів. Основні поняття: «культура», «освіта», «наука», «мистецтво», «філософія». Обладнання: картки з документами, уривками творів літератури, портрети діячів культури, малюнки із зображенням архітектурних споруд і репродукціями картин. Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Мета: охарактеризувати становище Запорозької Січі в другій половині XVIII ст., визначити причини її ліквідації у 1775 р., а також розглянути процес заселення Південної України та приєднання Криму до Росії; розвивати в учнів уміння аналізувати та систематизувати матеріал, працювати з історичними джерелами, зіставляти інформацію з різних історичних джерел, робити висновки, узагальнення й порівняння, працювати з картою, давати характеристику історичному діячеві.
Мета: охарактеризувати соціально-політичне та економічне становище західноукраїнських земель у другій половині XVIII ст., визначити вплив трьох поділів Польщі на українські землі; розвивати в учнів уміння працювати з джерелами інформації, давати характеристику історичним діячам, працювати з картою, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки. Основні поняття: «опришки», «три поділи Польщі».
Обладнання: карта, картки з джерелами інформації, портрет Олекси Довбуша.
Мета: формувати в учнів знання про соціально-економічне та політичне становище українських земель під владою Польщі в другій половині ХVІІІ ст., охарактеризувати гайдамацький рух на українських землях; розвивати вміння та навички роботи з історичними документами, аналізувати та систематизувати матеріал, вміти виділяти головне й другорядне, зіставляти інформацію з різних історичних джерел, робити висновки, узагальнення, порівняння, вміння вести дискусію, висловлювати свою точку зору, працювати з картою.
Основні поняття: «гайдамаки», «Коліївщина».
Обладнання: карта, роздавальні картки з текстовими історичними джерелами, схемами та таблицями, портрети І. Гонти та М. Залізняка.
Мета: охарактеризувати політичне й соціально-економічне становище України в сер. ХVІІІ ст., висвітлити діяльність останнього гетьмана — Кирила Розумовського; визначити наслідки ліквідації Гетьманщини та її місце в історії України; розвивати в учнів уміння працювати з джерелами інформації, аналізувати їх, давати відповіді на запитання, робити висновки, узагальнення, визначати причинно-наслідкові зв’язки, висловлювати свою точку зору.
Основні поняття: «ІІ Малоросійська колегія», «Генеральний опис Малоросії», «Малоросійське генерал-губернаторство».
Обладнання: карта, роздавальні картки з текстовими історичними джерелами, схемами, таблицями, портрет Кирила Розумовського.
Тема. Урок узагальнення та систематизації знань за темою «Українські землі наприкінці XVII — у першій половині XVIII ст.»
Мета: повторити та узагальнити матеріал, вивчений з даної теми, а саме — соціально-економічне й політичне становище Української держави за гетьманування І. Мазепи, посилення колоніальної політики російського уряду після Полтавської битви та розвиток культури в Україні наприкінці XVII — в першій половині XVII ст.; розвивати та удосконалювати навички роботи учнів з історичними джерелами, аналізувати історичні події та явища, робити висновки й узагальнення, висловлювати та аргументувати свою точку зору.
Обладнання: картки з текстами документів, портретами історичних діячів, кросвордами.
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань.
Мета: визначити особливості розвитку української культури кінця ХVІІ — першої половини ХVІІІ ст., схарактеризувати стан розвитку освіти, книгодрукування, літератури, архітектури, скульптури, живопису, музики та театру на Україні в даний період; розвивати в учнів вміння аналізувати як текстові, так і візуальні історичні джерела і на їх основі робити певні висновки та узагальнення щодо стану української культури кінця ХVІІ — першої половини ХVІІІ ст.