Після уроку учні зможуть: • визначати хронологічні межі середніх віків та Великого переселення народів; • називати закони історичного розвитку, характеризувати види історичних джерел; • удосконалити навички роботи з історичними текстами, схемами і таблицями.
Основні поняття: «Середньовіччя», «історичні джерела». Основні дати: • V-XI ст. - раннє Середньовіччя; • XI-XIV ст. - зріле Середньовіччя; • XIV- кінець XV ст. - пізнє Середньовіччя; • 476 р. - падіння Західної Римської імперії.
Тема. Падіння Західної Римської імперії та виникнення варварських королівств
Після уроку учні: • показувати на карті територію Європи, місця розселення племен варварів, напрям їхнього руху на територію Римської імперії; • описувати життя германських племен; • визначати причини падіння Західної Римської імперії, називати час існування Франкської держави Меровінгів та імперії Карла Великого, • показувати на карті напрями завойовницьких походів Карла Великого та території «варварських» королівств, розділу Франкської імперії.
Основні поняття: «Велике переселення народів», «германці», «варвари», «вандали», «вестготи», «остготи», «династія», «"варварські” королівства», «імперія», «Каролінгське відродження», «майордом». Історичні діячі: Аларіх, Аттіла, Аецій, Одоакр, Ромул Августул, Хлодвіг, Карл Мартелл, Карл Великий.
Основні події: • 410 р. - захоплення Рима вестготами; • 455 р. - зруйнування Рима вандалами; • 476 р. - кінець Західної Римської імперії; • 498 р. - утворення Франкської держави; • 500 р. - хрещення Хлодвіга; • 732 р. - битва при Пуатьє; • 800 р. - Карл Великий отримав титул імператора; • 843 р. - Верденський договір.
Після уроку учні: • знатимуть, як відбувалася внутрішня колонізація Європи, змінювалися навколишнє середовище та чисельний склад населення Європи, які чинники впливали на цей процес; • називатимуть технічні винаходи Середньовіччя; • пояснюватимуть особливості взаємодії людини і природи, причини переходу до натурального господарства і розвитку ремесла і торгівлі; • удосконалять навички роботи з таблицями, схемами, історичними текстами.
Після цього уроку учні: • зможуть назвати основні стани суспільства, його характерні ознаки, особливості станової монархії; • порівнювати становище різних станів середньовічного суспільства; • характеризувати станову монархію, систему васалітету.
Основні поняття: «стани», «станова монархія», «васал», «феод», «сеньйор», «феодальна драбина».
Після уроку учні: • називатимуть держави, що утворилися після розпаду Франкської імперії; • показуватимуть на карті держави, що утворилися після розпаду імперії Карла Великого; • познайомляться з процесом формування державної влади; • висловлюватимуть судження про причини феодальної роздробленості; • розумітимуть відмінності між монархічною владою й конституційною монархією;
Основні дати: • 800 р. - Карл Великий дістав титул імператора; • 843 р. - Верденський договір, розпад імперії Карла Великого; • 1265 р. - скликання парламенту в Англії; • 1302 р. - французький король скликав Генеральні штати.
Історичні діячі: Хлодвіг, Карл Великий, Філіпп IV.
Очікувані результати: • знатимуть причини та місця появи міст; • показуватимуть на карті найбільші міста Європи; • зможуть описати середньовічні міста, спираючись на ілюстрації та історичні й інформативні тексти; • аналізуючи документи, розумітимуть, яким чином міста отримали свободу від феодальної залежності; систему міського самоврядування.
Тема: Господарське й повсякденне життя в Середньовічній Європі
Очікувані результати: Під час уроку учні візьмуть участь в історичній реконструкції; вони отримають знання про цеховий устрій Середньовіччя шляхом персоніфікації та драматизації; продовжать роботу з історичними джерелами, історичною картою, додатковою літературою; знатимуть, як розвивалася торгівля в середні віки.
Тема: Узагальнення за темою «Народження Середньовічного світу, особливості його розвитку» Очікувані результати Після цього уроку учні зможуть: • давати характеристику історичним діячам; упізнавати історичного діяча за описом; • показувати на карті території середньовічних держав; • орієнтуватися в часі й називати дати найважливіших подій теми; • описувати життя різних верств середньовічного суспільства; • розповідати про устрій та управління середньовічного міста; • розповідати про зміни, що відбулися в житті в житті середньовічних людей.
Обладнання уроку: комплект кросвордів, історичний атлас, листки, олівці.
Очікувані результати: • розповідати про становище християнської церкви в ранньому Середньовіччі; • даватимуть оцінку ролі церкви в суспільстві; • виробити уявлення про причини виникнення появи єресей та про методи боротьби християнської церкви з ними; • давати характеристику історичним діячам: Григорію VII; Іннокентію III, Торквемаді; • показувати на карті території поширення католицької та православної релігій.
Історичні діячі: Григорій VII, Іннокентій III, Торквемада.
Основні події: • 756 р. - утворення Папської держави; • 1054 р. - розкол християнської церкви на католицьку та православну; • 1077 р. - шлях до Каносси Генріха IV; • 1309-1377 рр. - Авіньйонський полон пап.