Мета: познайомити учнів зі спробами П. Полуботка та К. Розумовського відновити державні права України, розповісти про ліквідацію гетьманського устрою та Запорозької січі у кінці XVIII ст.; розвивати вміння визначати тривалість подій, стисло характеризувати історичні постаті, використовуючи текст, висловлювати ставлення до подій, працювати в групах.
Обладнання: Власов В., Данилевська О. Вступ до історії України. — К.: Ґенеза, 2010; ілюстрації; атлас «Історія України. 5 клас»
Тема. Українська культура XVIII ст. Києво-Могилянська академія. Григорій Сковорода
Мета: дати короткий огляд розвитку культури України у XVIII ст., сформувати уявлення учнів про стан культури на прикладах діяльності її видатних діячів Григорія Сковороди і Самійла Величка; учні мають наводити приклади видатних культурних пам’яток; визначати належність зображених на ілюстраціях історичних пам’яток козацькій добі; виховувати в учнів естетичні смаки.
Обладнання: Власов В., Данилевська О . Вступ до історії України. — К .: Ґенеза, 2005; Мисан В. Вступ до історії України. — К .: Ґенеза, 2005; ілюстрації архітектурних пам’яток козацької доби; портрет Г. Сковороди.
Мета: дати учням початкові відомості з історії рідного краю ХVII–XVIII ст., визначити, як події в У країні були пов’язані з подіями у нашому краї; розвивати вміння «читати» історичну карту, складати розповідь, інформаційну таблицю; виховувати в учнів повагу до історії й культури свого народу.
Мета:узагальнити й систематизувати знання за темою; розвивати вміння аналізувати історичні факти й події, узагальнювати фактичний матеріал, робити висновки, давати характеристику історичним діячам, розкривати їх місце і значення в історичному процесі; розвивати вміння давати письмові відповіді, самостійно працювати, виховувати повагу до історії України.
Тип уроку: узагальнення та систематизації знань.
Обладнання: картки з надрукованими завданнями двох варіантів.
Цей урок завершує навчальний рік, допомагаючи згадати і підсумувати знання, отримані під час вивчення курсу. Перед початком кожна команда делегує по одному представнику до складу журі, куди також входять викладачі історії, для спостереження за об’єктивністю гри і розв’язання суперечок, що можуть виникнути. Обирається помічник ведучого, до обов’язків якого входить спостереження за часом, ходом обговорення питань, виключення підказок з боку глядачів, а також виставлення оцінок, отриманих командами, на табло. У грі беруть участь 4 команди. Перед початком гри ведучий запрошує на сцену капітанів команд для жеребкування пар, що грають. Кожен тур триває до моменту, доки одна з граючих команд не набере 5 балів. Переможець туру виходить у фінал.
Тема. Українські землі під владою Російської та Австрійської імперій. Освіта. «Руська Трійця»
Мета: дати загальне уявлення про події в Україні в ХІХ ст.; розкрити тяжке становище українців у складі Австрійської та Російської імперій; на прикладі діяльності І . Котляревського та Т . Шевченка показати прагнення українського народу до визволення, охарактеризувати стан освіти на українських землях в першій половині ХІХ ст.; розвивати вміння працювати з картою, встановлювати хронологічну послідовність історичних подій, складати план розповіді про подію.
Обладнання:Мисан В. Вступ до історії України. — К .: Ґенеза, 2005; історичний атлас «Історія України. 5 клас»; портрети І . Котляревського, Т. Шевченка; ілюстрації університетів ХІХ ст.
Тема. В. Антонович, І. Франко, Леся Українка в національно-культурному житті другої половини ХІХ— на початку ХХ ст. Меценатство
Мета: на прикладах діяльності Володимира Антоновича, Івана Франка та Лесі Українки ознайомити учнів з піднесенням українського національного руху; показати значення діяльності українських меценатів; розвивати вміння складати розповідь, працювати в групах, виділяти головне; виховувати почуття зацікавленості історією власної держави.
Обладнання: Мисан В. Вступ до історії України. — К .: Ґенеза, 2005; портрети І . Франка, Лесі Українки, В. Антоновича, діячів мистецтва та науки.
Тема. Україна у Першій світовій війні. Центральна Рада. М. Грушевський
Мета: познайомити учнів з подіями в У країні під час Першої світової війни 1914–1918 рр., показати героїзм Українських січових стрільців; дати уявлення про перебіг подій в Україні протягом 1917–1920 рр., пояснити причини виникнення Центральної Р ади; розвивати вміння встановлювати хронологічну послідовність історичних подій, виділяти головне, ставити запитання до тексту.
Обладнання: Мисан В. Вступ до історії України. — К .: Ґенеза, 2005; політична карта світу, історичний атлас для 5 класу; портрети М . Грушевського, В. Винниченка, П . Скоропадського; документи та ілюстрації до теми.
Тема. Встановлення більшовицької влади в Україні. Україна в СРСР у 20–30-х роках ХХ ст.
Мета: познайомити учнів з подіями в Україні в 20–30-х рр. ХХ ст.; пояснити причини перемоги більшовиків і входження України до складу СРСР , дати уявлення про життя українців у 20–30-х роках, голодомор 1932–1933 рр.; продовжувати розвивати вміння зі складання хронології подій, переповідати адаптований історичний текст; давати стислу оцінку події.
Обладнання: Мисан В. Вступ до історії України. — К .: Ґенеза, 2005; документи, історична карта.
Тема. Велика Вітчизняна війна (1941–1945). Життя населення в роки окупації
Мета: познайомити учнів з трагічними сторінками історії Великої Вітчизняної війни; дати уявлення про життя населення на окупованих територіях; розвивати вміння працювати з історичними джерелами, наводити приклади участі родичів у Великій Вітчизняній війні; виховувати почуття поваги до захисників Вітчизни, до власної історії.
Обладнання: Мисан В. Вступ до історії України. — К .: Ґенеза, 2005; ілюстрації, документи, кіно- та фотодокументи до теми, фотографії з сімейних архівів.