Мета: узагальнити та систематизувати знання, отримані на попередніх уроках.
Очікувані результати Після уроку учні зможуть: • порівнювати кордони основних західноєвропейських країн; • узагальнювати інформацію з писемних джерел; • визначати причини, суть та наслідки основних явищ та подій, систематизувати їх; • порівнювати діяльність видатних історичних осіб, робити висновки; • класифікувати та застосовувати поняття та терміни.
Мета: ознайомити учнів з причинами, основними етапами та результатами Англійської революції, вдосконалювати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, оцінювати діяльність історичної особи.
Основні поняття та терміни: «буржуазна революція», «громадянська війна», «конституційна монархія», «реставрація», «протектор», «Білль про права».
Основні дати та події: • 1640–1660 рр. — Англійська революція; • 1645 р. — битва біля Нейзбі, перемога парламенту; • 1688 р. — державний переворот, повалення династії Стюартів; • 1689 р. — ухвалення «Білля про права» — початок конституційної монархії в Англії.
Обладнання: підручник, історичний атлас, документи, репродукції картин.
Мета: ознайомити учнів з історією Франції в епоху абсолютизму; ознайомити учнів з діяльністю і реформами Рішельє; показати Францію у період правління Людовіка XIV.
Основні поняття та терміни: «абсолютизм», «анархія», «едикт». Основні дати та події: • 1661–1715 рр. — роки правління Людовіка XIV Бурбона.
Обладнання: підручник, історичний атлас, репродукції картин.
Тип уроку: комбінований урок з елементами лабораторної роботи з текстами та історичними джерелами.
Додаткові джерела інформації: • Дюма А. Три мушкетери; Двадцять років потому; Віконт де Бражелон, або Десять років потому; Графиня де Монсоро; Сорок п’ять.
Мета: ознайомити учнів із зародженням ідей Просвітництва, які стали викликом засадам станового суспільства та абсолютної влади монархів в Європі; ознайомити з ідеями просвітителів, із пропонованими ними моделями облаштування суспільства; досягти розуміння учнями того, що ідеї Просвітництва були світоглядом буржуазії, що розвивалася.
Основні поняття та терміни: «Просвітництво», «енциклопедисти», «технічний прогрес». Обладнання: підручник, історичний атлас, портрети діячів Просвітництва.
Тип уроку: комбінований, з елементами лабораторної роботи з текстами та історичними джерелами.
Мета: познайомити учнів з історією Пруссії та Австрії; формувати вміння спиратися на вже відомі факти, розглянути проблеми імперії Габсбургів; удосконалювати вміння аналізувати, порівнювати; продовжити роботу з таблицями, історичними картами й документами.
Основні поняття та терміни: «абсолютизм», «юнкер», «курфюрст», «Просвітництво», «багатонаціональна держава», «Контрреформація», «канцлер». Основні дати та події: • 1701 р. — проголошення королівства Пруссія; • 1756–1791 рр. — роки життя Моцарта.
Обладнання: підручник, історичний атлас.
Тип уроку: комбінований урок з елементами лабораторної роботи з текстами й історичними джерелами.
Тема. Росія наприкінці XVII — у першій пол. XVIII ст.
Мета: охарактеризувати внутрішнє та зовнішнє становище Росії, розкрити зміст перетворень Петра; продовжити вдосконалювати вміння аналізувати, працювати з історичними джерелами і текстами. Основні поняття та терміни: «мануфактура», «стрілецьке військо», «самодержавство», «Північна війна», «Ніштадтський мир», «імперія».
Основні дати та події: • 1672–1725 рр. — роки життя Петра I; • 1700–1721 рр. — Північна війна; • 1703 р. — заснування Санкт-Петербурга; • 1709 р. — розгром шведів під Полтавою; • 1721 р. — прийняття Петром I титулу імператора.
Обладнання: підручник, історичний атлас, пакети документів, репродукції картин, що зображають петровську епоху.
Тип уроку: комбінований, з елементами лабораторної роботи з текстами та історичними джерелами.