Мета: охарактеризувати внутрішнє та зовнішнє становище Росії у цей період, удосконалювати навички учнів у визначенні ролі особи в історії; продовжити розвивати вміння аналізувати та працювати з історичними джерелами і текстами, роботи з таблицями. Основні поняття та терміни: «Сенат», «Семирічна війна», «розподіли Польщі».
Основні дати та події: • 1756–1763 рр. — Семирічна війна; • 1755 р. — заснування Московського університету; • 1773–1775 рр. — селянська війна під керівництвом О. Пугачова.
Тип уроку: комбінований, з елементами роботи з текстами та історичними джерелами.
Мета: ознайомити учнів з боротьбою північноамериканських колоній за незалежність. Основні поняття та терміни: «колонія», «метрополія», «Бостонська бійня», «Контінентальний конгрес», «Декларація незалежності», «Версальський мир».
Основні дати та події: • 1607 р. — перше постійне поселення англійців в Америці; • 1770 р. — «Бостонська бійня»; • 177 4р. — І Континентальний конгрес; • 1775–1783 рр. — війна за незалежність США; • 4 липня 1776 р. — прийняття Декларації незалежності США.
Тип уроку: комбінований урок з елементами роботи з текстами та історичними джерелами.
Мета: ознайомити учнів зі змістом Конституції США, її основними положеннями; розвинути в учнів навички аналізу документа, порівнювати історичну інформацію, застосовувати й пояснювати терміни і поняття; давати оцінку історичним діячам; виховувати повагу до демократичних прав і свобод громадян.
Основні поняття та терміни: «Конфедерація», «федерація», «республіка», «Конгрес», «Сенат», «Палата представників», «конституція», «принцип розподілу влади», «Білль про права».
Основні дати та події: • 1787 р. — прийняття Конституції США; • 1789 р. — затвердження (ратифікація) «Білля про права».
Тип уроку: комбінований, з елементами лабораторної роботи з текстами та історичними джерелами.
Мета: розглянути особливості економічного, політичного та культурного розвитку імперії Османа в епоху Нового часу; вдосконалити вміння учнів працювати з історичними текстами, таблицями, картою.
Основні поняття та терміни: «Османська імперія», «султан», «яничари», «гайдуки». Основні дати та події: • 1520–1566 рр. — роки життя Сулеймана І; • 1683 р. — розгром турків під Віднем.
Обладнання: підручник, історичний атлас, пакети історичних документів.
Тип уроку: комбінований, з елементами лабораторної роботи з текстами та історичними джерелами.
Мета: розглянути особливості економічного й політичного становища Індії та Китаю в епоху Нового часу; ознайомити учнів з досягненнями культури цих країн; удосконалювати вміння учнів працювати з історичними текстами, історичними таблицями, історичною картою; вдосконалювати роботу в групах. Основні поняття та терміни: «деспотія», «маньчжури»; «Держава Великих Моголів», «емір», «раджа», «Делійський султанат», «Рамаяна».
Основні дати та події: • 1639–1644 рр. — Селянська війна у Китаї; • 1644–1911 рр. — панування маньчжурської династії Цін; • 1556–1605 рр. — роки правління Акбара; • 1630–1652 рр. — зведення мавзолею Тадж-Махал. Обладнання: підручник, історичний атлас, пакети історичних документів.
Тип уроку: комбінований, з елементами лабораторної роботи з текстами та історичними джерелами.
Після уроку учні зможуть: • визначати хронологічні межі середніх віків та Великого переселення народів; • називати закони історичного розвитку, характеризувати види історичних джерел; • удосконалити навички роботи з історичними текстами, схемами і таблицями.
Основні поняття: «Середньовіччя», «історичні джерела». Основні дати: • V-XI ст. - раннє Середньовіччя; • XI-XIV ст. - зріле Середньовіччя; • XIV- кінець XV ст. - пізнє Середньовіччя; • 476 р. - падіння Західної Римської імперії.
Тема. Падіння Західної Римської імперії та виникнення варварських королівств
Після уроку учні: • показувати на карті територію Європи, місця розселення племен варварів, напрям їхнього руху на територію Римської імперії; • описувати життя германських племен; • визначати причини падіння Західної Римської імперії, називати час існування Франкської держави Меровінгів та імперії Карла Великого, • показувати на карті напрями завойовницьких походів Карла Великого та території «варварських» королівств, розділу Франкської імперії.
Основні поняття: «Велике переселення народів», «германці», «варвари», «вандали», «вестготи», «остготи», «династія», «"варварські” королівства», «імперія», «Каролінгське відродження», «майордом». Історичні діячі: Аларіх, Аттіла, Аецій, Одоакр, Ромул Августул, Хлодвіг, Карл Мартелл, Карл Великий.
Основні події: • 410 р. - захоплення Рима вестготами; • 455 р. - зруйнування Рима вандалами; • 476 р. - кінець Західної Римської імперії; • 498 р. - утворення Франкської держави; • 500 р. - хрещення Хлодвіга; • 732 р. - битва при Пуатьє; • 800 р. - Карл Великий отримав титул імператора; • 843 р. - Верденський договір.
Після уроку учні: • знатимуть, як відбувалася внутрішня колонізація Європи, змінювалися навколишнє середовище та чисельний склад населення Європи, які чинники впливали на цей процес; • називатимуть технічні винаходи Середньовіччя; • пояснюватимуть особливості взаємодії людини і природи, причини переходу до натурального господарства і розвитку ремесла і торгівлі; • удосконалять навички роботи з таблицями, схемами, історичними текстами.